مقالات

نحوه اجرای بلوک هبلکس

ابتدا تخلیه و اجرای بلوک هبلکس باید با وسیله مناسب نظیر لیفتراک انجام گردد. در صورت جدا شدن پالت ها از یکدیگر، احتمال آسیب دیدن گوشه ها وجود دارد. بلوک ها روی یک سطح صاف و بالاتر از زمین تخلیه و نگهداری شوند. در صورت تخلیه روی سقف، در سطح نزدیک ستون و دیوار ها توزیع گردد. در صورت وجود پوشش بر روی پالت، یک روز قبل از مصرف و اجرای بلوک هبلکس، پوشش برداشته شود تا تبادل رطوبتی و حرارتی با محیط اجرا انجام گردد. در پایان روز کاری، روی سطح بلوک های باقی مانده با نایلون پوشانده شود. کیسه های ملات باید بر روی کف خشک با حداقل فاصله 10 سانتیمتر از زمین قرار گیرند و در معرض بارندگی قرار نداشته باشند و حداکثرتعداد 8 عدد کیسه را می توان روی هم قرار داد.

نوع چسب برای اجرای بلوک هبلکس یا ACC و یا همان ملات مربوطه می بایست خواسته های استاندارد ملی ایران به شماره 706 را تامین نماید چسب فوق بر اساس دستورالعمل مندرج بر روی پاکت، در داخل ظرف پلاستیکی مناسبی مانند سطل ریخته شده و با آب تمیز (شرب) مخلوط میگردد. توصیه میشود جهت اختلاط از روش مکانیزه استفاده شود و اختلاط تا زمان حذف هوا ادامه یابد. لذا جهت این امر می توان از همزن  مربوطه که بر روی دریل بسته میشود استفاده نمود و عمل اختلاط را با سرعت کم تا رسیدن به نتیجه مطلوب انجام داد. قابل ذکر است عمر کارایی ملات ها مشخص و عموما بین 4 تا 5 ساعت می باشد. بدین ترتیب در ساخت ملات می بایست دقت شود  تا ملات اضافی ساخته نشود که در این حالت نمی توان پس از سفت شدن به آن آب اضافه نمود و مجددا استفاده کرد.

 

آماده سازی چسب هبلکس

رج اول با کنترل دقیق تراز و در یک راستا اجرا گردد.ابتدا امتداد های اصلی سپس تقاطع ها کار شود. در زیر کار (محل چیدن و اجرای بلوک هبلکس دیوار)، با استفاده از ملات ماسه سیمان سطح صاف و تراز به ضخامت 1 تا 2/5 سانتیمتر، ایجاد گردد.دیوارهای همکف(در فاصله کمتر از 30 سانتی متر از سطح خاک) قبل از اجرای ملات یک لایه عایق رطوبتی اجرا شود.پس از نصب و اجرای بلوک هبلکس باید سطح آن با برس تمیز شود و سپس عمودی چسب بلوک هبلکس زده می شود.حداقل ضخامت چسب 2 میلی متر و حداکثر 3 میلی متر هست. برای اجرای چسب از ماله یا کاردک دندانه دار استفاده شود. بعد از نصب هر بلوک تراز بودن آن حتما چک شود. اصلاح کردن با ضربات آهسته چکش لاستیکی حداکثر در مدت زمان  دقیقه امکان پذیر است. در واقع شما نیز برای اجرای دقیق تر و اصولی تر نیاز به ابزار بلوک هبلکس مناسب دارید تا بتوانید اصولی تر کار را پیش ببرید.

برای جلوگیری از اثرات میان قابی در هنگام وقوع زلزله و اثرات انبساط و انقباض، دیوارها با فاصله حداقل یک سانتیمتر از ستون ها، تیرها و دیوارهای بتنی اجرا شده و با تسمه های فلزی انعطاف پذیربه فاصله حداکثر سه بلوک هبلکس(عمودی و افقی)، به سازه متصل شوند. برای این منظوراز نوارهای فلزی سوراخ دار در محل اتصال دیوارهای فرعی، درزها و اتصال به ستون استفاده شود فاصله و  تعداد شاخک های اتصال با توجه به ارتفاع سازه و نظرطراح کنترل گردد. برای پر کردن فاصله ها می توان از مصالح انعظاف پذیر مثل پلی یورتان، پلاستوفوم یا گچ کشته استفاده نمود.

 

بخوانید: جذب آب بلوک هبلکس چقدر است؟

در زمان اجرا، سطح بلوک ها باید مرطوب باشد، برای اجرای بلوک های بعدی باید سطوح عمودی و افقی با ماله دندانه دار چسب زده و قبل از چسب زدن سطح بلوک هبلکس با برس تمیز شود. در هنگام نصب بلوک ابتدا لبه، دوراز اتصال بلوک گذاشته و سپس قسمت اتصال در محل خود قرارگیرد.از لغزاندن و اجرای بلوک هبلکس خودداری و ملات های اضافی با کاردک تمیز شود. کاردک به صورت 45 درجه نسبت به بلوک هبلکس قرار گیرد و حرکت به  گونه ای باشد که لبه تیز به سمت درز نباشد. هم پوشانی بلوک ها باید حداقل 15 سانتیمتر (حداقل فاصله درز قائم 15 سانتیمتراست) و برای هر رج باید ثابت باشد. در تقاطع زاویه دار دیوارها، سطح فارسی بر دو وجه خارجی قرار گیرد و به عبارت دیگر درز قائم روی هم قرار نگیرد. در ضمن شما می توانید برای اطلاع از قیمت بلوک هبلکس اردکان با شماره های 09121611215 – 09123650731 در تماس باشید.

برای اجرای شاقولی دیوارها، تراز و امتداد در اجرای بلوک هبلکس پس از نصب کنترل شود.دیوار فرعی با ضخامت کمتر از دیوار اصلی با فاصله اجرایی حدود 1 سانتیمتر و با استفاده از نوارهای فولادی با فاصله یک متر، به دیوار اصلی متصل می شوند.اتصال دیوارهای فرعی T یا L شکل که هم ضخامت باشند، به صورت لاریز اجرا شوند.

در صورتی که ارتفاع دیوار از 3/5 متر بیشتر باشد باید از کلاف افقی به اسکلت ساختمان استفاده نمود.در صورتی که طول دیوار از 6 متر و یا 40 برابر ضخامت دیوار، بیشتر باشد باید از پشت بند یا کلاف قائم متصل به اسکلت ساختمان استفاده شود. لبه قائم و افقی تیغه ها نباید آزاد باشد.

 

بیشتر بدانید: وال پست چیست؟

برشکاری برای اجرای بلوک هبلکس با اره دستی، اره نواری و لوازم تجاری به ابعاد و شکل دلخواه قابل انجام است. در صورتی که برش با لوازم برقی، از ماسک و لوازم ایمنی استفاده شود.

سوراخ کاری باید به وسیله دستگاه برش دوار انجام شود.قطر سوراخ از یک سوم عمق به هنگام اجرای بلوک هبلکس بیشتر نشود همچنین قطر سوراخ نباید از یک سوم عمق بلوک بیشتر شود، اطراف سوراخ بزرگتر باید با توری فلزی تقویت گردد. در صورتی که عمق شیار از یک سوم عمق بلوک بیشتر باشد، باید هر دو رج با دو میلگرد هشت دو سر گونیا تقویت انجام گردد.

برای مسیرهای تاسیسات می توان شیار عمودی و سوراخ کاری در دیوارها اجرا نمود.بعد از اجرای تاسیسات، مسیرها و سوراخ های اضافی با چسب ملات مخصوص به هنگام اجرای بلوک هبلکس پر شود.

برای ترمیم پریدگی ها و لکه گیری میتوان از چسب ملات بلوک استفاده نمود.قبل از اجرا سطح با برس تمیز شود. لکه گیری با استفاده از کاردک انجام میشود.سپس سطح با یک سوهان ریز یا سمباده صاف و آماده رنگ آمیزی می شود.

نصب درب و پنجره مستقیما بر روی بلوک هبلکس یا ACC انجام میگیرد و بهتر است برای قرارگیری چهارچوب های فلزی از ملات ماسه سیمان استفاده شود. نازک کاری با توجه به سطح صاف می توان دیوار را با اجرای کاغذ دیواری، لایه نازک گچ، پلاستر سیمان، سرامیک، پوشش های طرحدار آکریلیک یا ملات آماده پوشش داد. قبل از نازک کاری و نماسازی غیر خشک، سطح بلوک ها به طور کامل تمیز و سپس مرطوب گردد. در محل ناپیوستگی دیوارها (گوشه ها، کنار بازشوها و …)می توان از مش های فایبر گلاس استفاده کرد.حداقل زمان عمل آوری پلاستر و سطوحی که با ملات ماسه سیمان اجرا شده اند 3 روز است که سطح دیوار باید مرطوب نگه داشته شود. در محل اتصال مصالح در نما(مانند اتصال بلوک ها به هنگام اجرای بلوک هبلکس یا ACC با دیوار برشی بتن آرمه یا اسکلت بتنی و فلزی)، از رابیتس(با جهت تسمه افقی)استفاده شود. در ساختمان های صنعتی و پارکینگ ها می توان بلوک هبلکس یا بلوک ACC را به طور مستقیم با رنگ آکریلیک رنگ آمیزی نمود.

دیواره های ساخته شده با کمک بلوک هبلکس باید ضخامت مناسبی با طول دیوار نیز داشته باشند. اگر طول دیوار ساخته شده با بلوک هبلکس از چهل برابر ضخامت دیوار بیشتر شود، احتمالاً در آینده با مشکلاتی مواجه خواهید شد. به عنوان مثال، اگر از بلوک هبلکس با عرض 20 سانتی متر استفاده می کنیم، بهتر است طول دیوار بیش از 8 متر نباشد. استفاده از بلوک های هبلکس در ساختمانسازی باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود ولی برای انجام درست فرآیند ساخت، نیاز است دقت و ریز بینی در کار صورت گیرد.

2 نظر در “نحوه اجرای بلوک هبلکس

  1. آواتار worker-11 worker-11 گفت:

    خیلی جالب بود یه سری از این اصول کار به نظرم حتما باید رعایت بشه مرسی

    1. آواتار admin admin گفت:

      سلام

      بله قطعاً رعایت اصول پیاده سازی می تونه کیفیت نهایی کار رو بالا ببره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *