مقالات

تفاوت بلوک aac و clc چیست؟

تفاوت بلوک aac و clc

در حال حاضر، انواع مختلفی از بلوک سبک یا همان بلوک aac را در بازار مشاهده می کنیم که هر کدام به نوعی نقطه ضعف و قوت نیز دارند. این بلوک ها می توانند برای انواع مختلفی از ساختمان ها مناسب باشند. بلوک های سبک AAC و CLC، به ویژه بلوک AAC، از نوع های پرطرفدار و محبوب در بازار هستند که در سال های اخیر توجه بسیاری از سازندگان را به خود جلب کرده اند. هر کدام از این مدل ها ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند و به همین دلیل، معماران و کارفرمایان روی به استفاده از این بلوک آورده اند. با این حال، بسیاری از مالکان اطلاعات دقیقی درباره تفاوت بین بلوک AAC و CLC ندارند. این موضوع باعث می شود که در فرآیند خرید و انتخاب، با اشتباه مواجه شوند.

یکی از مواردی که اغلب متقاضیان را سردرگم می کند، ماهیت این دو گروه بلوک است. در واقع اکثر افراد به خوبی با این دو بلوک و کاربرد هر کدام آشنا نیستند. این موضوع باعث می شود که قادر به خرید محصول مناسب نباشند. بنابراین، برای جلوگیری از اشتباهات ابتدا باید ماهیت هر یک از آن ها را به شیوه ای مناسب درک کنید. قبل از هر چیز، باید بدانید که هر بلوک AAC و هر مدل CLC جزو بلوک اتوکلاو شده محسوب می شوند. در واقع، بخش زیادی از بدنه این بلوک ها با هوا پر شده است و به همین دلیل وزن آن ها بسیار کم است.

 

آشنایی کامل با بلوک aac و clc

تقریباً یک قرن پیش برای اولین بار، مهندسان اروپایی با ترکیب سیمان، ماسه، خون و آهک توانستند نوع خاصی از بلوک را ایجاد کنند. در واقع، خون موجود در داخل این بلوک ها باعث ایجاد کف و در نتیجه حباب های مختلف در ساختار آن ها می شد که همین امر باعث شد وزن آن به شدت کاهش یابد. با توجه به وزن کم و مقاومت بالای آن ها، این بلوک ها می توانستند گزینه ی مناسبی برای ساختمان سازی باشند. با توجه به این مبنا، استفاده از آن افزایش یافت و شیمیدان ها و متخصصان آن را توسعه دادند و آن ها را بلوک AAC نام گذاری کردند.

این بلوک ها ویژگی های مختلفی مانند مقاومت دمایی بالا، مقاومت در برابر حرارت، قیمت مناسب و موارد مشابه را دارند. با توجه به این موضوع، در طی یک قرن گذشته، بسیاری از شرکت ها سعی کردند روی به تولید این سبک از بلوک بیاورند. اما مشکل اصلی بلوک های AAC، جذب رطوبت بالا بود. به عبارت دیگر، این نوع محصولات به دلیل ساختار خود، رطوبت زیادی را جذب می کردند. این موضوع در نهایت منجر به ترک برداشتن بلوک ها و کاهش عمر مفید ساختمان در مناطق مرطوب می شد. در نهایت، مهندسان هلندی تلاش کردند و نوع خاصی از بلوک های AAC را تولید کردند که در برابر نفوذ رطوبت مقاومت کافی را داشت. این بلوک ها به نام بلوک های CLC شناخته می شوند. در واقع، بلوک های CLC نوعی از مدل های AAC هستند که تفاوت های مهمی را شامل می شوند.

مطلب پیشنهادی: تفاوت بلوک سبک استاندارد و غیر استاندارد

همانطور که اشاره کردیم، بلوک های clc و aac در واقع از یک گروه واحد هستند و در دسته بلوک های سبک قرار می گیرند اما یکسری تفاوت های جزئی را شامل می شوند. این تفاوت ها باعث شده است که این محصولات در واقع به دو گروه مجزا تقسیم شوند و هر کدام برای ساختمان های خاصی مناسب باشند. در واقع بلوک هبلکس یکی از پر کاربرد ترین ها در زمینه ساختمان سازی می باشد.

یکی از تفاوت های مهم بین بلوک های aac و clc، حیطه مقیاس پذیری آنها است. بلوک های clc ترکیباتی دارند که به سرعت سفت می شوند. این باعث می شود که دستگاه های تولید آنها دارای ظرفیت کمتری باشند. این مسئله باعث ایجاد مشکلات زیادی در فرآیند تولید انبوه می شود؛ به عنوان مثال مقیاس پذیری این نوع تولیدات برای فرآیندهای تولید انبوه به شدت کاهش می یابد. بنابراین،در مدت زمان کم نمی توان تعداد زیادی را تولید و عرضه نمود. همچنین، فرآیند خشک کردن و قالب ریزی این محصولات نیز با بلوک های aac متفاوت است. به همین دلیل، تولید آنها در تیراژ بالا نیاز به زمان و انرژی بیشتری دارد. بنابراین، اگر پروژه های بزرگی را دارید، باید بلوک های clc را از لیست خود حذف کنید یا حداقل مدت زمان پروژه را افزایش دهید. این موضوع همان عاملی است که باعث محبوبیت بیشتر بلوک های توکلاو شده در پروژه های بزرگ می شود.

بخوانید: تفاوت بلوک لیکا و بلوک هبلکس

تفاوت اولیه بین بلوک های aac و clc در استفاده از متریال آنها می باشد. برای ساخت بلوک های clc از دوغاب خاکستر بادی، سیمان، فوم و آب استفاده می شود. در حالی که برای ساخت بلوک های aac از ترکیباتی مانند پودر خاکستر بادی، سیمان، آب، گچ و پودر آلومینیوم استفاده می شود. این تفاوت در مواد سازنده باعث می شود که هر دو نوع بلوک از نظر ساختار و ویژگی های خود تفاوت های مهمی داشته باشند. این تفاوت در نهایت باعث می شود که عملکرد آنها نیز متفاوت باشد. باید به یاد داشت که ترکیبات مورد استفاده ممکن است با توجه به نوع تولیدکننده و نیازهای مشتری تغییر کند. اما این توصیفات اساسی و اصلی این محصولات را بیان می کنند.

یکی از تفاوت های دیگر بین بلوک های aac و clc، میزان مقاومت و تحمل این دو بلوک می باشد. بلوک aac به دلیل ترکیبات خاص و روش ساخت منحصر بفردی که دارد به مراتب مقاومت بیشتری از خودش نشان می دهد. بلوک سبک اتوکلاو شده مانند بلوک سبک هبلکس و سیپورکس، نسبت به مصالح سنگین تر، مقاومت فشاری بیشتری دارند. این مقدار می تواند تا 25 درصد بیشتر از مصالح سنگین تر باشد. این وضعیت در حالی است که 80 درصد حجم این بلوک ها را هوا تشکیل می دهد. در مقابل، بلوک clc مقاومت فشاری کمتری دارند. معمولاً مقاومت این بلوک ها حدود 3 نیوتون بر میلیمتر مربع است که کمتر از مقدار متوسط است. این موضوع باعث می شود که بلوک های clc در مقابل وزن و فشار بالا، مقاومت کافی نداشته باشند. به همین دلیل بسیاری از معماران ترجیح می دهند از بلوک های سبک استفاده کنند.

یکی از مهم ترین تفاوت بلوک acc و clc در قیمت آن می باشد. بلوک های clc معمولاً پروسه ای طولانی تر دارند یعنی برای آماده سازی آن ها نیاز به زمان و نیروی بیشتر است در عوض بلوک های سبک اتوکلاو شده معمولاً توسط دستگاه های بزرگ و تجهیزات اتوماتیک ساخته می شوند. این موضوع باعث می شود قیمت نهایی ساخت آنها بسیار مقرون به صرفه تر باشد. علاوه بر این، وجود منابع غنی مواد اولیه برای بلوک های سبک نیز باعث کاهش قیمت آنها شده است. اغلب مواد اولیه بلوک های سبک در داخل کشور با هزینه کمتری تولید می شوند که این موضوع آنها را بیشتر مناسب می کند.

سخن پایانی

همانطور که در قسمت های بالاتر دیدید این دو بلوک تفاوت های بسیار زیادی در کاربرد و حتی قیمت دارند. امروزه کارفرمایان برای صرفه جویی در هزینه و زمان پروژه همواره سعی می کنند به جای استفاده از بلوک های متفاوت دیگر از بلوک سبک هبلکس یا همان بلوک اتوکلاو شده روی بیاورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *