مقالات

معرفی انواع وال پست و کاربرد های آن

معرفی انواع وال پست و کاربرد های آن

پیش تر در مقاله های قبلی این موضوع را عنوان کرده ایم که وال پست امروزه یکی از پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی می باشد که بکار گیری این محصول در هر سازه ای می تواند مقاومت سازه را چندین برابر افزایش دهد. حال قصد داریم انواع وال پست و کاربرد های آن را در سازه های مختلف و حتی طریقه اجرا را برای شما عزیزان بازگو کنیم. قطعاً در سازه های جدید دیدید که در میان قاب ها و در دل دیوار پروفیل هایی با نمره پایین قرار گرفته است که شاید در نگاه اول دلیل بکارگیری این سبک را ندانید! یکی از مواردی که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت همین مسئله بسیار مهم است، با ما همراه باشید.

موضوعاتی که به آن اشاره خواهد شد:

وال پست و هر آنچه باید بدانید

وال پست (Wallpost) به عنوان نگهدارنده دیوار شناخته می‌شود که برای حفظ یکپارچگی و جلوگیری از تغییر شکل خارج از صفحه دیوار تحت بارهایی مانند زلزله، باد و … استفاده می شود. این تجهیزات باعث اتصال دیوار به اسکلت و تقویت آن می‌شود. وال پست، که بیشتر به صورت یک تیر (ستون) طراحی می‌شود، در انتهای سالن‌های صنعتی و فریم‌ها با دهانه بالا که انتهای آن با دیوار پوشش داده می شود قرار می گیرد.

 

وال پست و معرفی آن

انواع وال پست و طریقه اجرا

دسته بندی انواع وال پست به دو مورد وال پست قائم و وال پست افقی تقسیم می شوند:

یکی از روش‌های اجرای والپست با استفاده از انکربولت انجام می‌شود، همچنین اجرای تسمه دور ستون، اتصال دیوار به ستون با میلگرد، مهار دیوار به واسطه تعبیه میلگرد در داخل ستون‌ها و موارد دیگر نیز از جمله روش‌های اجرایی آن هستند.

اتصال‌های والپست باید به گونه‌ای باشند که اجزاء قائم در سقف و کف ساختمان مهار شوند. برای این منظور، قبل از بتن ریزی داخل قالب‌ها، پلیت جایگزین شده و پس از اتمام بتن ریزی از پلیت‌ها برای نصب آن استفاده می‌شود. استفاده از انکربولت ها نیز می‌تواند جایگزین پلیت‌ها باشد، وال پست منقطع نیز یکی از پر کاربرد ترین ها در این زمینه می باشد.

 

انواع وال پست و طریقه اجرا

یکی از روش های مرسوم برای اجرای وال پست استفاده از انکربولت می باشد. روش های دیگر شامل اجرای تسمه دور ستون، اتصال دیوار به ستون با استفاده از میلگرد، مهار دیوار با تعبیه میلگرد در داخل ستون ها، استفاده از میلگرد در کف برای مهار دیوار، مهار دیوار با عبور میلگرد از داخل حفره قالب ها و اجرای وال پست به عنوان جان پناه می باشد که بستگی به نظر کارفرما برای چگونگی نصب دارد.

اتصال باید به گونه ای باشد که اجزاء عمودی در سقف و کف ساختمان مهار شوند. برای این منظور، قبل از ریختن بتن در داخل قالب ها، پلیت جایگزین می شود و پس از اتمام ریختن بتن از پلیت ها برای نصب استفاده می شود. از روش های جایگزینی پلیت ها می توان به استفاده از انکربولت ها اشاره کرد.

وال پست افقی

در مهار خارج از صفحه دیوار، والپست ها با قطعات ناودانی یا نبشی به صورت پیوسته یا منقطع نصب می‌شوند که بدون اتصال مستقیم به تیر صورت می گیرد. حداقل فاصله بالای دیوار تا زیر سقف برابر با بیشترین مقدار، 25 میلیمتر و حداکثر خیز دراز مدت سقف در امتداد دیوار در نظر گرفته شود. فاصله بالای دیوار تا سقف باید به اندازه ای باشد که تیر این امکان را داشته باشد که بدون مشکل خیز داشته و اتصالی با دیوار نداشته باشد. همچنین، با استفاده از میلگرد بستر در آخرین ردیف دیوار، امکان حذف والپست‌های افقی نیز وجود دارد.

 

وال پست افقی و کاربرد های آن

وال پست قائم یا عمودی

برای مهار خارج از صفحه دیوار بدون اتصال مستقیم دیوار به ستون، والپست قائم از قطعات ناودانی یا نبشی به صورت منقطع یا پیوسته استفاده می‌شود. همچنین برای جلوگیری از ایجاد دیوار میان قاب در حد فاصل والپست و دیوار، از مواد تراکم پذیر مانند یونولیت یا پشم سنگ ضد رطوبت با ضخامت 0.01 میلیمتر ارتفاع دیوار استفاده می‌شود.

مهار دیوار از نظر اجرایی چگونه است؟

  • انجام اتصال وال پست با استفاده از بولت و انکر، و انجام نبشی کشی

  •  انجام اتصال دیوار به ستون با استفاده از میلگرد

  •  انجام کار های مربوط به تسمه دور ستون

  •  مهار دیوار به وسیله تعبیه میلگرد در داخل ستون های مجاور

  •  مهار دیوار با استفاده از تعبیه میلگرد در کف

  • مهار دیوار به دیوارهای برشی با عبور میلگرد از حفره قالب ها

  •  اجرای وال پست برای جان پناه بام (وال پست جان پناه)

مزایای استفاده از وال پست

در کل بحث امنیت سازه و مقاوم بودن آن در برابر خطرات احتمالی یکی از مهم ترین مواردی است که امروزه بسیار در مورد آن بحث می شود. اگر بخواهیم یکی از مهم ترین ها را نام ببریم می توان وال پست را نام برد که در این بین پر کاربرد ترین نوع وال پست منقطع است.

چند سال اخیر با وقوع زلزله های سنگین و نیمه سنگین، خسارات تقریباً شنگینی به اکثر سازه ها وارد شد که از آن به بعد بحث بکارگیری وال پست مطرح شد.

 

در واقع ساختار وال پست به شکلی است که بتوان با ادغام آن با سایر متریال ها از فرو ریختن دیوار بر اثر زلزله یا سایر نیروی های وارد شده به سازه جلوگیری نمود. یکسری آئین نامه در خصوص اجرای آن وجود دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

آئین نامه ای اجرای والپست وادارهای عمودی

به طبق مفاد بند 4-9-1-3 مبحث چهارم قانون ساختمان، دیوارهای پیرامونی باید توسط وادارهای عمودی یا وال پست برای مقابله با زلزله تقویت شوند. این مقررات در صفحات 103 و 104 نحوه اتصال و الزام به اجرای وادار عمودی وال پست توضیح داده شده است. رعایت ضوابط مبحث ششم این قانون در مورد وال پست الزامی است و همچنین باید بند 5-3-4 و بند 4-5-4 آیین نامه 2800 که به ساختمان های هشت طبقه به بالا مربوط می شود، رعایت شود.

 

نکاتی هنگام اجرای وال پست

هدف از موضوع انواع وال پست این بود که شما بتوانید با توجه به نیاز و شرایط پروژه اقدام به انتخاب محصول مورد نظر نمائید. حال اجرای وال پست هم نیاز به رعایت یکسری نکات پایه دارد.

در صورتی که پروفیل از سمت دستگاه دوبل نبشی ارائه شود، در هنگام ساخت وال پست باید به این نکته توجه کرد که دهانه آن ۱ سانتیمتر بیشتر از ضخامت دیوار مربوطه باشد تا تیغه کاملا داخل آن قرار بگیرد. همچنین باید در فواصل 1 تا 1.5 متر در وال پست های افقی، شاخک هایی با استفاده از میلگرد آجدار نمره ۱۰ و در فواصل مشابه در وال پست های عمودی جوش داد تا گیرداری لازم فراهم شود و دیوار بتواند بار های جانبی را به خوبی تحمل کند.

در مواردی که وال پست به ستون مجاور نزدیک است، باید فاصله حدود 4 تا 5 سانتیمتری رعایت شود و بین وال پست و ستون از مصالح نرم مانند یونولیت یا پلاستوفوم استفاده شود تا در صورت وارد شدن بارهای جانبی نظیر زلزله، ستون به دیوار فشار جانبی ندهد. همچنین برای گیر داری بیشتر وال پست های افقی باید در فواصل مناسب با استفاده از میلگرد آجدار نمره ۱۴ و بالاتر، به سازه سقف متصل شوند.

 

نکات اجرای وال پست در سازه

تمام پروفیل های استفاده شده باید ضدزنگ باشند و برای اتصال بهتر بین وال پست و دیوار ها، و جلوگیری از ترک های ناشی از حرکات جانبی ساختمان، در مرحله نازک کاری، روی آن توری مرغی یا رابیتس کشیده شود و با سیم گالوانیزه محکم شود.

کلام آخر

انواع وال پست، کاربرد ها و نحوه اجرای اصولی با توجه به آئین نامه به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. حال باید این موضوع را در نظر گرفت که پروژه های حساس باید از این وال پست به درستی و طبق اصول اولیه استفاده کنند تا هم مقاومت سازه افزایش یابد هم جلوی هزینه های اضافی گرفته شود. برای دریافت لیست قیمت انواع وال پست، مشاوره و راهنمایی کافیست با شماره 09121611215 در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *