مقالات

وال مش چیست و چگونه اجرا می شود؟

وال مش چیست و طریقه اجرا

وال مش یا (والمش) در واقع همان وال پست است که می توان گفت نوع جدید و مدرن آن محصول می باشد و تقریباً همان کارایی را دارد! شاید این سوال برایتان پیش بیاید که دقیقاً وال مش چیست و چگونه اجرا می شود؟ چه نکاتی هنگام نصب باید رعایت شود تا ایمنی سازه به بیشترین حد خودش برسد؟

موضوعاتی که به آن اشاره خواهد شد:

وال مش و هر آنچه باید بدانید

تقویت ایمنی سازه ها یکی از مسائلی است که این امروزه خیلی از کارفرمایان را به چالش کشیده. در واقع وال مش برای استحکام و مقاوم سازی سازه های کاربرد دارد و به جرات می توان گفت عیناً کاربرد وال پست را دارد! کاربرد مهمی که باید حتماً عنوان کرد این است که این متریال نوین و مدرن برای مهار لرزه ای دیوارهای غیر سازه ای نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از وال مش نیز می توان به جای وال پست که به نوعی قدیمی نیز شده استفاده نمود، این محصول نیز دارای شبکه های مربعی شکل است که اندازه آن ها در مش های مختلف متفاوت می باشد.

وال مش و نکاتی درباره آن

پلاستر های مورد استفاده برای وال مش

قطعاً این سوال پیش می آید که متریال و موارد بکار رفته در وال مش چیست که از آن به عنوان جایگزین مردن وال پست یاد می شود؛ برای اجرای اصولی و درست وال مش از پلاستر استفاده می شود که به دو نوع پلاستر سیمانی و گچی تقسیم بندی می شوند. در اینجا کارایی پلاسترها با پوشش کامل والمش برای محافظت از عوامل محیطی و نفوذ باکتری،‌ قارچ و حشرات است، البته برای پلاستر ها دستور العمل ویژه ای وجود دارد که برای تهیه کردن و بکار گرفتن آن باید رعایت شوند.

توجه داشته باشید که عدم رعایت نکات ذکر شده و تناسب بین آب و پودر باعث کاهش مقاومت پلاستر می شود. با توجه به نوع روسازی دیواری که در حال اجرا است، پلاستر باید انتخاب شود. این پلاسترها به خوبی با روسازی دیوار سازگار هستند و باعث جلوگیری از ترک خوردگی نازک کاری می شوند.

بخوانید: وال پست آماده چیست؟

مزایای وال مش چیست؟

مزیت های وال مش باعث شده که استفاده از آن بسیار رایج شود، یکی از مهم ترین آن ها سهولت نصب و استفاده از آن در مقایسه با والپست های سنتی است. وال مش به جرات برای اکثر دیوار های قابل استفاده است که این خبر خوبی برای سازه های قدیمی نیز هست. از دیگر مزایای آن کاهش مصرف آهن آلات و عدم نیاز به اجرای وادار است، از طرفی عدم نیاز به اجرای میلگرد بستر را باید عنوان کرد.

مهم ترین قسمت هزینه های اجرایی است که استفاده از وال مش اقتصادی تر از استفاده از والپست های سنتی است، این سیستم وزن سبکی دارد و بار زیادی را به سازه اعمال نمی کند. همچنین، وال مش در برابر خوردگی و حرارت مقاوم است.

بررسی مزایای وال مش

نگاهی به ضوابط اجرایی وال مش

با توجه به ضوابط و پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰، دیوار برای اجرای والمش نیازی به وادار ندارد و هیچ محدودیتی در طول آن وجود ندارد. برای اجرا و نصب والمش نیاز به استفاده از نبشی مهار خارج صفحه در بالا و پایین دیوار است، در غیر این صورت حداقل ۵۰ میلی‌متر کف‌سازی باید داشته باشیم که پایین دیوار در آن قرار دارد، در این صورت نیازی به استفاده از نبشی پایین هم نیست.

خوب است بدانید: اصول طراحی و ضوابط اجرای وال پست در سازه

مش فایبر گلاس چیست و چه کاربردی دارد؟

وال مش از جنس فایبرگلاس (الیاف شیشه) است. این آلیاژ یکی از بهترین مواد مدرن برای تقویت سازه‌ها است. شبکه فایبرگلاس به صورت توری درست می‌شود و با الیاف شیشه و مواد پلیمری ترکیب می‌شود. این نوع مش دارای مقاومت بالا در برابر فشارهای هیدرولیکی است و با قابلیت‌های خاص خود می‌تواند در سازه‌های مختلف استفاده شود. از جمله مزایای مهم مش فایبرگلاس مقاومت بالا در برابر فشار، کشش و خمش، ماندگاری طولانی مدت و سازگاری با انواع پلاسترهای گچی و سیمانی است. این ویژگی‌ها باعث شده که به عنوان یک سیستم تقویت کننده قوی در سازه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

مش فایبر گلاس چیست

عوامل موثر بر قیمت وال مش

هزینه های اجرایی وال مش در کل به مسائل مختلفی بستگی دارد، جنس مختلف آن می تواند در قیمت نهایی بسیار تاثیر گذار باشد، همچنین حجم پروژه و متراژ کار نیز از عوامل موثر بر هزینه وال مش محسوب می‌شود. نوع اجرای نواری یا سرتاسری هم می تواند هزینه های مختلفی داشته باشد. همچنین، مقاومت کششی و گرماژ محصول اهمیت دارد. از جمله دیگر عوامل موثر بر هزینه، هزینه‌های مربوط به دستمزد استادکار نیز مد نظر است. در کل، هزینه والمش پایین‌تر از هزینه وال پست‌های سنتی است که دلیل این امر نیز حذف وادار از پروژه ها است.

کلام آخر

با توجه به اینکه خرابی قطعات غیرسازه‌ای در هنگام زلزله ممکن است خسارات جانی و مالی زیادی به همراه داشته باشد، اهمیت انتخاب نوع مصالح و متریال و از همه مهم تر اجرای اصولی و طبق اصول می تواند از خسارات جبران ناپذیر بسیار زیادی جلوگیری کند. شرکت سبک ساران سبز با مدیریت مهندس زعفرانی علاوه بر فروش انواع وال پست، وال مش و از طرفی بلوک سبک هبلکس و موارد دیگر، مشاوره های بسیار تخصصی در این زمینه ارائه می کنند تا شما بتوانید در صورت وجود ابهام در این زمینه، به جوابی درست و مطمئن دست یابید. برای سفارش و مشاوره کافیست با شماره 09121611215 در تماس باشید.

2 نظر در “وال مش چیست و چگونه اجرا می شود؟

  1. آواتار mohamadamin-eng mohamadamin-eng گفت:

    وال مش جدیدا خیلی پر استفاده شده نسبت به وال پست

    1. آواتار admin admin گفت:

      سلام وقتتون بخیر

      بستگی به بودجه و نوع پروژه هم داره البته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *