مقالات

نحوه اجرای میلگرد بستر به طور اصولی

نحوه اجرای میلگرد بستر به طور اصولی

شاید این سوال در ذهن شما نقش ببندد که نقش آرماتور و میلگرد بستر چیست؟ از طرفی نحوه اجرای میلگرد بستر به طور اصولی و با رعایت ضوابط چگونه است؟ انواع میلگرد بستر و کاربرد های آن کدام اند؟

تمامی این گزینه ها جزو موارد حیاتی هستند که هر کارفرمایی باید به طور دقیق آن را بداند و با توجه به نیاز هر پروژه اقدام به انتخاب و اجرای میلگرد بستر کند.

موضوعاتی که به آن اشاره خواهد شد:

انواع میلگرد بستر و کاربرد های آن

با توجه به مقررات آیین‌نامه 2800، یکی از روش‌های رایج برای تقویت سازه‌ها بکارگیری میلگرد بستر می باشد. این میله‌های از جنس فولاد ضد زنگ یا گالوانیزه ساخته شده‌اند و برای تقویت و کاهش خطر ترک خوردن دیوارهای آجری، بلوک سیمانی، سفالی و موارد مربوطه استفاده می‌شود. در واقع، استفاده از این نوع آرماتور باعث افزایش استحکام سازه‌های آجری و سفالی در برابر زلزله نیر می‌شود که به همین دلیل جزو محصولات مهم تلقی می شود.

 

معرفی انواع میلگرد بستر به همراه کاربرد ها

جالب است بدانید که میلگردهای بستر برای اولین بار در قرن 19 میلادی در آمریکا طراحی و اجرا شده‌اند. به همین دلیل ضوابط تولید، نصب و اجرای آن بر اساس استاندارد ASTM یا استاندارد بین‌المللی آمریکا انجام می‌شود. در ایران نیز از این نوع میلگرد در آیین نامه ساختمانی 1392 استفاده می‌شود و توسط مهندسان این حوزه استقبال شده است.

به‌طور کلی، میلگردهای بستر از یک جفت مفتول طولی ضد‌زنگ تشکیل شده‌اند که با جوشکاری به مفتول‌های عرضی متصل می‌شوند. این میلگردها به دو شکل آجدار و ساده تولید می‌شوند و دارای قطری به‌اندازه ۴ میلی‌متر و عرض ۵ یا ۱۱ سانتی‌متر هستند. مهمترین موضوع در خصوص این میلگردها قطر و اندازه سطح مقطع آن‌ها است.

باید توجه داشت که هر دو نوع میلگرد بستر، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تنها تفاوت آن‌ها در نحوه اتصال میلگردهای میانی است. در میلگرد بستر خرپایی، میلگردهای کناری به صورت یکپارچه به مفتول میانی به شکل ۸-۷ متصل می‌شوند. اما در میلگرد بستر نردبانی، میلگردهای کناری به صورت قائم بر میلگردهای میانی و برش خورده به آن متصل می‌شوند.

میلگرد بستر با ابعاد و وزن‌های مختلف تولید می‌شود و قیمت آن هم با توجه به بازار روز به روز تغییر می‌کند. در حال حاضر، میلگرد بستر با عرض 5.5، 11 و 15 میلیمتر به فروش می‌رسد. همچنین، گیره و قلاب میلگرد بستر به عنوان تجهیزات لازم برای اتصال میلگردها به ستون‌ها و دیوارها به صورت جداگانه قابل تهیه است.

استفاده از قلاب و گیره برای نگهداری و اتصال میلگرد بستر بین بلوک‌های دیوار و ستون‌ها الزامی است. همچنین، اتصال قلاب و گیره به سازه‌های بتنی باید با پیچ و رول‌پلاک انجام شود و استفاده از اتصالات کوبشی ممنوع است.

در زمان اجرای دیوار با استفاده از میلگرد بستر، قلاب را داخل گیره قرار داده و دو سر آزاد آن را روی دیوار قرار می‌دهند. سپس، میلگرد بستر بر روی آرماتور قلاب قرار می‌گیرد. برای اتصال قلاب به میلگرد بستر، نیازی به بستن آن با سیم نیست و قلاب می‌تواند به راحتی به میلگرد متصل شود.

دلایلی برای استفاده از میلگرد بستر

چه زمانی استفاده از میلگرد بستر نیاز است؟

بطور کلی، میلگرد بستر یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمانی است که برای مقاوم‌سازی و تقویت سازه‌ها و جلوگیری از ترک‌خوردگی دیوارهای آجری و سفالی استفاده می‌شود. این میلگرد به صورت افقی و عمودی تولید و استفاده می‌شود و روش نصب آن به شکل تیر و ستون طراحی می‌شود.


اگر بخواهیم به تفاوت وال پست و میلگرد بستر اشاره کنیم می توان گفت وال پست و میلگرد بستر به جای یکدیگر برای مقاوم‌سازی دیوار استفاده می‌شوند، اما این دو روش به عنوان دو روش جداگانه در نظر گرفته می‌شوند که در مقاله تفاوت وال پست و میلگرد بستر به طور کامل همه ی این موارد را به طور واضح توضیح داده ایم. وال پست‌ها به عنوان تکیه‌گاه قائم و افقی و کنترل‌کننده حرکت خارج از صفحه، دیوار را از قاب سازه جدا می‌کنند. در عین حال، میلگرد بستر به عنوان پشتیبان اصلی برای استحکام‌ و افزایش مقاومت دیوار عمل می‌کند. ترکیب استفاده از این دو روش می‌تواند به پایداری سازه کمک بیشتری کند، زیرا در صورت نیروی ارتعاشی مانند زلزله، دیوار می‌تواند بدون وارد کردن ضربه‌ای به قاب سازه، آزادانه حرکت کند.

مراحل اجرای میلگرد بستر

برای اتصال میلگرد بستر در دیوارها با بلوک سفالی در هر دو ردیف، نیاز است که به یک میلگرد بستر متصل شود. پس از قرار گرفتن میلگرد بستر روی بلوک های سفالی، باید آن را به ستون وصل کرد. در صورت استفاده از ستون بتنی، ناودانی منقطع به طول 50 سانتیمتر برای اتصال میلگردها به ستون استفاده میشود.

در ستون‌های فولادی، از قطعه اتصال برای اتصال میلگرد بستر استفاده می شود؛ قطعه اتصال ابتدا به گیره جوش داده شده و سپس به میلگرد بستر متصل می‌شود.

میلگردهای بستر عمدتاً به قطر 4 میلیمتر موجود هستند؛ اما طبق استاندار برای دستیابی به مقاومت بیشتر از میلگردهایی با قطر 6 یا 8 سانتیمتر استفاده شود.

رعایت استانداردهای تولید، نصب و اجرای میلگردها بسیار اهمیت دارد. در کل باید 7 گام اصلی برای نصب و اجرای میلگرد بستر رعایت شود و این میلگردها باید بر اساس استانداردهای بین المللی آمریکا نصب شوند.

 

آشنایی با مراحل اجرای میلگرد بستر

  1. تعیین مکان گیره و بست‌ها بر روی ستون و سپس سوراخ کردن مناطق مشخص شده با استفاده از دریل
  2. با کمک سیم بندی، رول‌پلاک‌ها به هم متصل می‌شوند و گیره‌ها به آن‌ها متصل می‌شوند. این کار باعث می‌شود که سیم‌ها به طور محکم در جای خود قرار بگیرند و از حرکت ناخواسته یا رها شدن جلوگیری شود. در نهایت، قلاب‌ها داخل گیره‌های رول‌پلاک قرار می‌گیرند تا ارتباط بین مراکز رول‌پلاک‌ها و سیم‌ها تثبیت شود.
  3. استفاده از وادارهای میانی (برای دیوارهای بیش از 4 متر) و بکارگیری پلیت در نقاط اتصال وادارها، همراه با نصب پای وادار با اتصال مفصلی و بالای وادار با اتصال کشویی
  4. پشم سنگ یا استفادخه از یونولیت ضد رطوبت بین دیوار ها و ستون
  5. اجرای دیوار و سپس فشردن مصالح دیوار چینی به یونولیت و اجرای میلگرد بستر در هنگام دیوارچینی 20 سانتی متر انتهایی میلگرد بستر 90 درجه خم شده و مستقیما درون بست قرار می‌گیرد.

مشاوره اجرای میلگرد بستر به طور اصولی

پس از نصب میلگردها و اطمینان از قرارگیری صحیح آن‌ها، معمولاً دیوارها با مصالح مخصوصی پوشانده می‌شوند تا نمای خارجی ساختمان به حالت عادی بازگردد. پس از اتمام کار، باید عملکرد دیوار را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که میلگردها به درستی نصب شده‌اند و اتصالات دیوارها تقویت شده اند.

در صورتی که هنگام اجرای هر یک از این موارد به مشکل برخوردید و یا از ابتدای کار نیاز به یک برنامه خاص و معین برای پیاده سازی دارید شرکت سبک ساران به طور کاملاً تخصصی علاوه بر فروش، مشاوره و اجرای میلگرد بستر را نیز ارائه می دهد، برای کسب اطلاعات با شماره 09121611215 در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *